Cumpleaños de Lukas



Buenas tardes!

Mun veljellä Lukasilla oli synttärit tällä viikolla, itse asiassa kaks kertaa. Ensimmäiset juhlat oli vaan kavereille ja ne pidettiin sellasessa varattavassa juhlapaikassa viikonloppuna. Se oli kuitenkin tosi lähellä meidän kotia. Siellä kavereita oli melkein 30 ja ruokaa oli ihan valtava määrä, kuten yleensä. Oli minihamppareita, hodareita, kakkua ja vaikka mitä pikku leivoksia sipseistä ja karkeista puhumattakaan. Roxana eli mun host äiti oli tehnyt myös mehua marjoista ja se oli tosi hyvää!

Juhlapaikka

Toiset juhlat oli arki-iltana meidän kotona. Sielläkin oli tosi paljon porukkaa. Tai siis näiden mielestä se on vähän, mut mun mielestä yli 30 sukulaista on jo aika paljon. Kaikki kuitenkin mahtu juhlimaan, sillä oltiin ulkona ja autotallissa. Mun host iskä Cristian grillasi nakkeja ja lihavartaita. Nakit tuli completoihin eli paikallisiin hodareihin mut niitä lihavartaita syötiin siis ihan pelkästään. Ei ollut mitään kasviksia tai hiilareita sisältäviä lisukkeita, vaan pelkkää lihaa.




Lukasin kakku 

Lukas täytti siis 15 ja se on täällä ilmeisesti tärkeä ikä juhlittavaksi. Tai ainakin juhliin oltiin varustauduttu huolella ja kaupassa käyty hakemassa vaikka mitä jo siitä lähtien kun mä saavuin tänne. Lukasille oltiin ostettu myös isot ilmapallot, joista toinen on ylläolevassa kuvassa. Pienempiä ilmapalloja oli myös juhlatilassa, mutta ne oli liimattu kattoon. En oo ennen Suomessa nähnyt et ilmapalloille ois tehty noin. Myös kakkuihin oltiin panostettu tosi paljon. Lukas tykkää pelaamisesta, kuten useimmat mun tuntemat pojat tapaavat tykätä, niin se oli otettu huomioon kakun ja juhlapaikan koristelussa. Täällä melkein kaikki synttärikakut on sisältä samanlaisia. Kakku koostuu kinuskista ja semmoisista keksilevyistä. Tällä kertaa välissä oli myös jotain hilloa.



Kaikkien lasten synttäreillä täällä Curicossa on tähän asti näkynyt pahvinen kyltti, jossa lukee juhlakalun nimi ja täytetyt vuodet. Sen kanssa otetaan sitten kuvia kavereiden ja perheen kanssa. Mun mielestä ihan hauska perinne! Eilen oltiin nimittäin myös yksillä synttäreillä, jotka olin Roxanan serkun lapsen 6-vuotissynttärit. Siellä oli ihan samanlainen taulu, mut toki nimi, ikä ja koristelu oli 6-vuotiaan yksisarvista tykkäävän tytön makuun. Siellä oli myös yksisarvispiñata! Mun siskon synttäreillä Suomessa oli joskus samanlainen.
Oon ollut nyt Chilessä tasan kolme viikkoa ja joka viikolla on ollut vähintään yhdet synttärit. Kuulemma synttärit ei näihin vielä loppunut, vaan niitä on tulossa paljon lisää lähiaikoina. Ensi viikolla on tauko juhlista, mutta sen jälkeen juhlitaan jo Roxanan veljen synttäreitä. En silti vielä osaa kuin puolet paikallisesta onnittelulaulusta. Ehkä mä opin sen seuraavien kymmenien synttärien aikana, jotka on ennen joulua!






Kommentit

Lähetä kommentti