Maanjäristys koettu


Cerro Carlos Condel
Buenos dias!
Sunnuntaina 29 syyskuuta tuli koettua mun ensimmäinen maanjäristys Chilessä. Maanjäristykset on täällä tosi yleisiä, sillä Chile sijaitsee Nazcan- ja Etelä-Amerikan laatan törmäysvyöhykkeellä. Kaikki maanjäristykset eivät kuitenkaan ole niin voimakkaita, että niitä edes huomaisi tai aiheuta valtavia tuhoja.

Kun tää kyseinen maanjäristys tapahtui, olin kotona mun sängyssä istumassa ja juttelin samaan aikaan face timessa iskän kanssa. Yhtäkkiä mun sänky alkoi heilumaan kauheasti puolelta toiselle. Mietin aluksi et miten kissa voi muka heiluttaa mun sänkyä niin voimakkaasti, mutta sitten tajusin et ei hitto täähän on maanjäristys! Olin tavallaan innoissani, koska en oo ikinä kokenut maanjäristystä, mutta samaan aikaan tietty vähän kauhuissaan ettei vaan mitään kauheaa tapahdu. Järistyksen voimakkuus oli siis 6,7 magnitudia, mikä on itse asiassa aika voimakas järistys. Järistyksen keskus sijaitsi kuitenkin noin 71 kilometrin syvyydessä merellä, jonka takia se ei vaikuttanut niin voimakkaasti täällä.

Järistyksen sattuessa pitäisi pysyä rauhallisena ja mennä johonkin turvalliseen paikkaan kuten pöydän alle tai oviaukkoon seisomaan. Tää maanjäristys ei siis aiheuttanut mitään suuria tuhoja. Taulut piti asetella seinälle uudelleen, sillä ne oli heilunut pois paikaltaan. Jotkut maanjäristykset on kuitenkin täällä aiheuttanut tosi isoja tuhoja kuten vuonna 2010 tapahtunut maanjäristys. Silloin melkein koko Curicó oli tuhoutunut. Toivottavasti vastaavaa järistystä ei tule uudestaan.

Kommentit