Casablancan viinitila

Hei!

Käytiin Valparaisosta käsin viinitilavierailulla Casablancassa. Oltiin etukäteen etsitty netistä tietoa alueen viinitiloista ja mahdollisuudesta vierailla tiloilla ilman valmiiksi ostettua kallista retkeä, jotka sisälsivät usein kuljetuksen ja monen viinitilan vierailun. Meitä kiinnosti erityisesti Emiliana organic vineyards tila, joten soitettiin sinne ja saatiin varattua vierailu meille kolmelle seuraavaksi päiväksi. Suunnattiin tilalle aamulla uberilla, sillä se oli taksia paljon halvempi ja helpompi kuin bussi+taksi yhdistelmä.

Emiliana organic vineyards

Saavuttiin tilalle hyvissä ajoin ennen meidän kierrosta. Otettiin siis kierrokset, jotka sisälsi opastuksen tilasta ja viininmaistelun juustojen kanssa. Meidän kierroksella ei ollut muita kuin me kolme. Kierroksella tutustuttiin viinin tuottamiseen aivan pienistä tekijöistä kuten maalajin valinnasta ja luonnollisten lannoitteiden käytöstä lähtien.

Tilalla oli alpakoita, joita käytettiin orgaanisen viinin tuotannossa

Rypäleitä melkein valmiita poimittavaksi

Viinitilan myyntitila

Tilalla tuotettiin myös oliiviöljyä ja hunajaa

Tällä alpakalle ei heinät riittänyt

Kaikilla tilan työntekijöillä oli käytössä alue omille viljelyksille

Viininmaistelu juustojen kanssa

Viinit, joita maisteltiin

Tilalta seikkailtiin sitten takaisin Valparaisoon. Käveltiin ensin moottoritien varteen ja odotettiin mitä tahansa vastaantulevaa bussia, jonka kyydissä päästäisiin mahdollisesti Casablancaan asti. Hypättiin yhden Renacaan menevän bussin kyytiin ja se jätti meidät pysäkille, josta jatkettiin mikrolla Valparaison keskustaan. Mikro, jonka nopeusraja on 80, ajeli ikkunat auki aika paljon kovempaa siinä moottoritiellä kuin 80 km/h. Ei onneksi käynyt mitään, mutta tuntui kuin olisi ollut jossain vuoristoradassa. Päästiin kuitenkin Valparaisoon meidän bussisäätöjen jälkeen ja suunnattiin perulaiseen ravintolaan syömään lounasta.

Viinitilavierailu oli todella viihtyisä ja opettava. Chile on kuitenkin yksi maailman suurimmista viinintuottajamaista, joten kyllähän viinitilallakin piti sitten vierailla.