El Calafate

Holi!

Torres del Painen jälkeen ylitettiin raja Argentiinan puolelle ja suunnattiin kohti El Calafate nimistä kaupunkia. El Calafate on mustikan tyylinen marja, josta kaupunki oli saanut nimensä. Calafatea pääsin kokeilemaan mehussa ja jälkiruokaleivoksessa.

Saavuttiin hostellille melko myöhään, joten mentiin ainoastaan syömään illallinen. Calafaten ravintoloiden ruoka oli todella hyvää ja kaiken lisäksi todella halpaa. Siellä sai melkein kolmen ruokalajin illallisen Suomen lounasravintoloiden hinnalla.

Seuraavana päivänä lähdettiin autolla Perito Moreno -nimiselle jäätikölle, jonne oli matkaa noin 80 km Calafaten keskustasta. Oltiin aamulla käyty varaamassa laivaretki, jolla pääsisi näkemään jäätikön läheltä ja vedestä käsin. Oltaisiin kuitenkin haluttu päästä ice trekking retkelle, mutta ne oli kaikki loppuunvarattu. Eikä itseasiassa myöhemmin edes haitannut ettei päästy jäätiköllä vaeltamaan, sillä sää muuttui sateiseksi ja tuuliseksi iltapäivällä, jolloin jäävaellus ei kuulostanut kovin houkuttelevalta. Tyydyttiin siis laivaretkeen sekä retkeilyreitille, joka kulki jäätikköä pitkin.

Perito Morenon jäätikkö ajomatkalla nähtynä
Cóndor
Laivalla

Perito Morenon jäätikön pinta-ala on 250 neliökilometria ja korkeimmista kohdista se oli noin 70 metriä.

Melkein kuin Titanicissa

Lohkennut jääpala
 Jäätiköstä kuului vähän väliä erikoista narinaa ja pauketta, joka tarkoitti, että jäätiköstä oli lohkeamassa pala. Veteen tippuvista jäälohkareista kuului todella kova ääni ja ne aiheuttivat isoja aaltoja.

Jäällä vaeltajia

Taakse jää

Laivaretken jälkeen ajettiin lähemmäs jäätikköä, jonka vieressä oli ruokapaikkoja ja turistitoimistoja. Jotkut olivat lähteneet katsomaan jäätikköä lähempää kajakilla. Käytiin syömässä, jonka jälkeen suunnattiin näköalatasanteille katsomaan jäätikköä.

Perito Morenon jäätikkö on maailman ainoita jäätiköitä, jotka ilmastonmuutoksesta huolimatta jatkavat kasvuaan. Se on Argentiinan Patagonian suurimpia nähtävyyksiä ja ihan syystäkin. Jäätikkö jatkui silmänkantamattomiin ja näytti maagiselta.

Jäätiköstä sulanut vesi oli eriväristä eri kohdissa